Es presenten
els resultats als professionals sobre :
- dictamen
- informes escolars:
- plans de treball de logopèdia:
- observacions a l’alumne (aula i individual)
- registre fonològic
- prova IPTA
A partir dels
resultats obtinguts podem observar que:
s
Els aprenentatges vers al llenguatge
han estat a partir de la repetició i memorització. L’alumne ho concep com un
tot i no com a part. L’alumne ha aprés a llegir, a partir de grups de paraules
que ha memoritzat. Aquestes no les sap desxifrar. Si se li presenta una
síl·laba, l’alumne fa la seva relació i diu la paraula que per ell és coneguda.
Per exemple: si se li presenta la síl·laba SA, ell de seguida diu sabata. El
mateix passa en la elaboració de frases, no sap elaborar frases a no ser que
hagin estat apreses prèviament.
s
L’atenció i concentració de l’alumne és molt baixa, un petit estímul el fa perdre l’atenció,
tot i això, se’l pot reconduir amb facilitat. Aquest es dona tant amb ajuda de
l’adult en la elaboració de la tasca escolar que quan ha de realitzar algun joc
més autònomament.
s
A nivell cognitiu, davant
del grau de disminució que presenta, és elevat. Un 86%. Al qual s’ha de tenir
en compte la sordesa i les atàxies.
s
El processament de la
informació de l’alumne és lent. Necessita de més 5 segons i menys de 10,
per poder processar la informació i donar resposta.
s
Grau d’autonomia: davant de les necessitats i/o dificultats que presenta l’alumne,
aquest necessita de l’adult per a la realització de la tasca escolar. L’alumne
Propostes
conjuntes:
Amb la coordinació
amb el tutor i logopeda del alumne ens centrem sobre:
s
Que l’alumne sigui capaç a
partir d’una paraula desxifrada per síl·labes, formar paraules i llegir-les tot
i que per a ell no diguin conegudes. Per
tant, concebre la part i posteriorment el tot.
s
Que l’alumne sigui capaç de
realitzar part de la tasca escolar que se li encomana de forma autònoma.
Sabem que amb el
material del qual disposem es força complicat treballar amb l’alumne, així que
ens adonem que per poder aconseguir l’objectiu, el qual serà a llarg termini,
els professionals que treballen amb l’alumne han d’elaborar el material necessari
per a facilitar l’aprenentatge d’aquest.
Per tant:
- Elaboració de material: treballar amb el
material tangible, i vivencial que permeti a l’alumne una millor comprensió sobre
allò amb que està treballant, i a la vegada, l’estimuli el seu procés
d’aprenentatge.
- Ajuts que necessita l’alumne: estem d’acord en
que l’alumne necessita de l’ajut de l’adult per a elaborar la tasca escolar que
se li encomana, però de totes maneres es el mode de poder elaborar material per
treballar els continguts escolars que li permeti fer-ho de forma autònoma. Per
tant, es busca desenvolupar l’autonomia de l’alumne. Això implica al professor
a elaborar material adaptat a les característiques de l’alumne, tant físiques
com cognitives.
A l’aula:
- Objectiu:
o
Desxifrar les paraules per síl·labes.
o
Formar paraules de dues síl·labes.
Per tant, no com un
tot sinó com a part.
Estem d’acord que
aquest procés d’aprenentatge, serà llarg, i que hem de consensuar com
organitzar el procés. Per tant, tindrem en compte el grau de dificultat de la
tasca. Inicialment, es presentarà a l’alumne
quin és l’objectiu pel qual estem treballant.
A partir del
material elaborat: diferents fitxes en les quals presentarem les diferents
síl·labes. Amb aquestes l’alumne haurà de llegir el conjunt de síl·labes que se
li presenten per separat i després ajuntar-les per formar la paraula.
En aquest hem de
tenir en compte, les dificultats que presenta per la identificació i
vocalització de síl·labes segons les grafies i el grup de grafies, i a la
vegada, les síl·labes de tres lletres, com per exemple MOS/TR/ BR...
Procés:
s
Es començarà presentant dues
síl·labes, i formar paraules que per a ell siguin conegudes. És a dir, primer
li presentarem una, l’haurà de llegir i tot seguit presentarem la següent, un
cop totes dues siguin llegides per l’alumne, se li ajuntaran les síl·labes i
les haurà de llegir, un cop ho hagi fet, en haurà de dir que és? Per a que
serveix?...
s
El grau de dificultat augmenta
quan l’alumne s’hi hagi familiaritzat, en aquest moment. Es comença a treballar
l’autonomia. Se li presentaran tres síl·labes, amb dues d’aquestes haurà de
formar la paraula que el professional li digui. Per exemple: es presenten les síl·labes
següents: CA - TA – SA, el professional, en aquest cas el professor li dirà la
paraula que ha de formar, com: casa; i l’alumne posteriorment, haurà
d’identificar les síl·labes, llegir, i formar la paraula.
s
El grau de dificultat augmenta,
quan l’alumne ja assolit, les dues anteriors, es repetirà els dos processos
però aquest cop, s’inclourà en la formació paraules de dues, paraules que per a
ell siguin desconegudes.
Exercicis
complementaris:
s
Durant aquests processos, es
realitzaran altres exercicis que li permetin facilitar i comprendre millor el
procés. És a dir, s’elaborarà material el qual estigui relacionat amb la imatge
i la paraula. Com per exemple: imatge: casa i a sota de la imatge, la paraula
CASA. Aquesta imatge es dividirà en dues parts (síl·labes). L’alumne les haurà
de ajuntar, i posteriorment llegir. La imatge li permetrà una millor
identificació, representació i comprensió de la paraula.
s
S’elaborarà una carpeta adequada a
les seves necessitats motores, que li permetin treballar de forma autònoma. Per
tant, primer s’elabora el material, paraules segons el grup de famílies i les
síl·labes. Aquestes s’arxivaran.
En
la carpeta col·locarem el grup de famílies que volem treballar i les síl·labes.
Es a dir, en la part de dalt de la carpeta estaran situats les paraules, i en
la part de baix les síl·labes. L’alumne haurà d’anar passat les síl·labes fins
identificar la que es correspon a la paraula que té presentada. Un cop ho hagi
realitzat be, passarà a la següent fitxa, i buscarà la síl·laba que correspon a
la paraula.
Per
exemple:
§ Paraula del grup de les fruites: Magrana
§ Síl·laba a identificar: MA
§ Posteriorment, llegir la paraula.
Amb aquest
material, se li permet a l’alumne treballar de forma autònoma. Donat que pot
passar les fitxes.
Acordem:
s
Donat que el professor ha elaborat
el material, i que es important el treball constant amb l’alumne per afavorir
el seu procés d’E/A, durant els mesos de vacances, permetrem que l’alumne es
pugui endur el material a casa per tal de que durant aquest mesos d’estiu ho
continuí treballant. És a dir, impliquem a la família en el procés
d’aprenentatge del nen i afavorir-lo.
Elaboració del
material:
s
El material elaborat el realitzarà
el professor.
s
Material divers i tangible.
s
Material atractiu per l’alumne.
s
Material que faciliti la seva
autonomia en els seus aprenentatges.
A l’aula de
logopedia:
- es continuarà treballant sobre el pla establert del curs.
- es continuarà treballant per la pronunciació dels fonemes.
o
Mantenir la correcta pronunciació
d’aquells que ja pronuncia
o
Resoldre les dificultats que
presenta en:
§
Omissió de sons finals: /s/ i /n/
§
Reducció de grups consonàntics
§
Substitució de /R/ per la /G/
§
Substitució de /λ/ per /y/
§
Substitució de /d/ per /s/
§
Substitució de /p/ per /fl/
§
Substitució de /d/ per /R/
§
Substitució grup consonàntic /p/
per /fr/
§
Omissió de /R/ em contacte amb una
altra consonant
Per tant, el
logopeda iniciarà el seu treball per treballar amb l’alumne, per resoldre
primerament, l’omissió dels sons finals. Per tant, es treballarà augmentant el
grau de dificultat. Els grups consonàntics seran treballats quan la resta
quedin assolits, donat que per l’alumne i les característiques dels fonemes,
suposen un alt grau de dificultat.
Hem de dir, que el
treball que realitzaran tant el tutor/professor com el logopeda, serà coordinat
i en col·laboració. Tots dos professionals treballaran conjuntament per tal de
donar resposta a les necessitats i/o dificultats de l’alumne en el seu procés
d’E/A. Per tant, tant el tutor/professor com el logopeda, elaboraran els
materials que son necessaris per al treball amb l’alumne. El treball que es
realitzarà a l’aula, serà complementat a l’aula de logopèdia, fet que permetrà
un millor assoliment dels objectius establerts.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada