Durant la primera setmana s'han realitzat s'ha realitzat l'observació a l'aula. En aquesta s'ha observat a l'alumne tant a nivell de grup com individual, i a la vegada, al professor/tutor i amb el logopeda, en relació a l'alumne.
Cada dimecres l'alumne assiteix a l'aula de logopedia (individualment), una hora. Aquest espai ens permet observar com l'alumne treballa individualment sense que hi hagi els seus companys a l'aula.
Us presento la pauta d'observació:
Aspectes
a tenir en compte
|
Criteris
a tenir en compte i analitzar
|
Preparació
de la situació d’observació amb el docent o tutor
|
Conjuntament
amb el professor/tutor de l’aula s’observarà segons:
- observar com l’alumne aprèn determinats continguts,
- observar com es relaciona amb els companys,
- observar com es relaciona amb l’adult,
- observar com es la seva situació quotidiana a l’aula,
- observar com desenvolupa la tasca,
- observar de quins materials i/o recursos disposa,
- observar dificultats i/o necessitats...
|
Context
de l’observació
|
Horari
Docent/s
que porta la classe
Nombre
d’alumnes
Distribució
d’alumnes
Estructura
de l’aula
- Condicions
de treball (soroll, il·luminació,...)
- Material
(característiques, organització i accessibilitat)
- Decoració.
- Es reflexen
els aprenentatges a l’espai (panells, treballs realitzats)
Clima
de l’aula
|
Tipus
d’activitat i tasca que han de fer els alumnes
|
Estructura
de la situació i l’activitat (al començament de la
classe):
- Actitud del
professor en entrar a l’aula: salutació, contacte visual, rutines.
- Quines
estratègies fa servir per despertar la curiositat i la motivació de l’alumne:
à
Informació nova o sorprenent, desperta la
curiositat, estableix debat,
à
Activar el coneixement previ per mitjà de
preguntes.
à
Activar el coneixement previ recordant la classe
anterior.
à
Relaciona els continguts de la sessió amb aspectes
de la realitat més propera dels alumnes.
à
Fer explícit l’objectiu conceptual de
l’aprenentatge.
à
Fer explícit l’objectiu procedimental de
l’aprenentatge.
à
Fa explícit la rellevància de l’aprenentatge.
En
l’activitat:
-
Tipus de consignes que
es donen sobre la tasca que han de realitzar els alumnes.
-
Consignes inicials:
general, per parts, col·lectiva, individual, coherència, claredat... Lligam amb activitats anteriors.
Explicitació dels objectius d’aprenentatge
-
Interaccions amb
l’alumnat per detectar coneixements previs, comprensió de l’activitat...
-
Comprensió per part
dels alumnes
-
Actitud i activitat
dels alumnes
-
Tipus d’agrupament
-
Classificació de
l’activitat: receptiva, executiva, reproductiva, creativa, oberta,
cooperativa...
-
Grau d’autonomia de
l’alumne/es.
-
Les indicacions i
explicacions són comprensibles per al grup i l'alumne.
- El professor permet la intervenció dels alumnes.
- El
llenguatge que fa servir durant l’activitat es adequat al nivell del/s
alumne/s
- Ajuda i
dona suport en les activitats que presenten més dificultats als alumnes
(donar pistes, ajudar a planificar la tasca, ...)
- Soluciona
directament el problema que expressen els alumnes
- Els
missatges que dona per realitzar l’activitat es centren en els resultats o en
els aprenentatges.
- Els
missatges afavoreixen l’autoestima de l’alumne.
- To de veu.
- La postura
corporal del professor
-
Tipus de material per
l’activitat
|
Actitud
de l’alumne
|
Observar
l’actitud i atenció de l’alumne tant al inici com durant el procés de
l’activitat i l’escolta de les consignes i instruccions
|
Realització
de l’activitat i participació de l’alumne/s observat i del grup
|
Com
treballa l’alumne i com treballa el grup.
Com
interacciona segons les exigències de l’activitat
El
grau de comprensió de la tasca.
El
tipus de realització.
El
grau de concentració i implicació.
Els
elements que el distreuen o despisten
Seguiment
de les consignes, desenvolupament i finalització de l’activitat.
Observar
l’alumne possibles dificultats que presenta davant la tasca.
|
Relació
alumne/professor
|
Iniciativa,
amb quina freqüència, tipus d’interaccions, situació i ubicació de l’alumne a
l’aula i respecte el docent
Tipus
d’ajuts que dona el professor.
Tipus
d’ajuts que li son necessaris.
Tipus
de recursos que se li ofereixen.
Observar
si alumne demana ajuda al docent.
Tipus
de reforços que rep.
|
Relació
i interacció amb companys i companyes
|
Iniciativa,
freqüència i tipus de relacions i interaccions
Ajut
que rep o que dona
Seguretat
en les relacions.
Com
es situen els companys respecte a ell o ella, demandes, converses o actituds
|
Interacció
amb l’observador/a
|
Si hi
ha hagut interacció, veure com reacciona, fa preguntes, demandes (tipus)
Respostes
vers les ajudes que rep
|
Conversa
amb el docent al llarg de l’activitat i al final
|
L’alumne
s’ha sentit observat?
Ha
mostrat menys dificultats que normalment? Atent?
|
Valoració
global de l’observació i de l’alumne
|
L’observació:
-
Utilitat per la
finalitat.
-
Aportació de
informació sobre com paren i es relaciona el alumne a l’aula.
-
Tenir presents altres
observacions ( quines? Tipus?)
-
Dificultats que té
l’alumne.
-
Quan es mostren.
-
Com donar resposta.
-
Quin tipus d’ajut,
ubicació, materials, suports el poden
ajudar a aprendre i participar a l’aula?
-
Grup classe i alumne
observat
|
Conclusions
de l’observació
|
Integrar
les dades de l’observació amb les altres situacions d’avaluació
psicopedagògica realitzades (entrevistes, exploració fora de l’aula,
proves...)
Valorar
altres actuacions.
|
Orientacions
i feed-back amb el/s docent/s
|
Conversa
amb el professor/tutor i logopeda de l’alumne per contrastar aspectes
observats, acabar de destacar els aspectes que estan ajudant a l’alumne.
Preguntar
al professor/tutor i logopeda sobre aspectes que no han anat bé
Aportar
elements per la reflexió sobre algun aspecte observat
Quedar
per fer la coordinació, orientacions, reunions,...
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada