Tots som especials!

divendres, 29 de març del 2013

FASE 1 i 2 (del 19 al 22 de març)

Comencem a treballar sobre el projecte:

Durant la primera setmana s'han realitzat s'ha realitzat l'observació a l'aula. En aquesta s'ha observat a l'alumne tant a nivell de grup com individual, i a la vegada, al professor/tutor i amb el logopeda, en relació a l'alumne.
Cada dimecres l'alumne assiteix a l'aula de logopedia (individualment), una hora. Aquest espai ens permet observar com l'alumne treballa individualment sense que hi hagi els seus companys a l'aula.

Us presento la pauta d'observació:


Aspectes a tenir en compte
Criteris a tenir en compte i analitzar

Preparació de la situació d’observació amb el docent o tutor
Conjuntament amb el professor/tutor de l’aula s’observarà segons:
-    observar com l’alumne aprèn determinats continguts,
-    observar com es relaciona amb els companys,
-    observar com es relaciona amb l’adult,
-    observar com es la seva situació quotidiana a l’aula,
-    observar com desenvolupa la tasca,
-    observar de quins materials i/o recursos disposa,
-    observar dificultats i/o necessitats...


Context de l’observació
Horari
Docent/s que porta la classe
Nombre d’alumnes
Distribució d’alumnes
Estructura de l’aula
-    Condicions de treball (soroll, il·luminació,...)
-    Material (característiques, organització i accessibilitat)
-    Decoració.
-    Es reflexen els aprenentatges a l’espai (panells, treballs realitzats)
Clima de l’aula



Tipus d’activitat i tasca que han de fer els alumnes
Estructura de la situació i l’activitat (al començament de la classe):
-    Actitud del professor en entrar a l’aula: salutació, contacte visual, rutines.
-    Quines estratègies fa servir per despertar la curiositat i la motivació de l’alumne:
à         Informació nova o sorprenent, desperta la curiositat, estableix debat,
à         Activar el coneixement previ per mitjà de preguntes.
à         Activar el coneixement previ recordant la classe anterior.
à         Relaciona els continguts de la sessió amb aspectes de la realitat més propera dels alumnes.
à         Fer explícit l’objectiu conceptual de l’aprenentatge.
à         Fer explícit l’objectiu procedimental de l’aprenentatge.
à         Fa explícit la rellevància de l’aprenentatge.
En l’activitat:
-    Tipus de consignes que es donen sobre la tasca que han de realitzar els alumnes.
-    Consignes inicials: general, per parts, col·lectiva, individual, coherència, claredat...  Lligam amb activitats anteriors. Explicitació dels objectius d’aprenentatge
-    Interaccions amb l’alumnat per detectar coneixements previs, comprensió de l’activitat...
-    Comprensió per part dels alumnes
-    Actitud i activitat dels alumnes
-    Tipus d’agrupament
-    Classificació de l’activitat: receptiva, executiva, reproductiva, creativa, oberta, cooperativa...
-    Grau d’autonomia de l’alumne/es.
-    Les indicacions i explicacions són comprensibles per al grup i l'alumne.
-    El professor permet la intervenció dels alumnes.
-    El llenguatge que fa servir durant l’activitat es adequat al nivell del/s alumne/s
-    Ajuda i dona suport en les activitats que presenten més dificultats als alumnes (donar pistes, ajudar a planificar la tasca, ...)
-    Soluciona directament el problema que expressen els alumnes
-    Els missatges que dona per realitzar l’activitat es centren en els resultats o en els aprenentatges.
-    Els missatges afavoreixen l’autoestima de l’alumne.
-    To de veu.
-    La postura corporal del professor
-    Tipus de material per l’activitat


Actitud de l’alumne
Observar l’actitud i atenció de l’alumne tant al inici com durant el procés de l’activitat i l’escolta de les consignes i instruccions


Realització de l’activitat i participació de l’alumne/s observat i del grup
Com treballa l’alumne i com treballa el grup.
Com interacciona segons les exigències de l’activitat
El grau de comprensió de la tasca.
El tipus de realització.
El grau de concentració i implicació.
Els elements que el distreuen o despisten
Seguiment de les consignes, desenvolupament i finalització de l’activitat.
Observar l’alumne possibles dificultats que presenta davant la tasca.


Relació alumne/professor
Iniciativa, amb quina freqüència, tipus d’interaccions, situació i ubicació de l’alumne a l’aula i respecte el docent
Tipus d’ajuts que dona el professor.
Tipus d’ajuts que li son necessaris.
Tipus de recursos que se li ofereixen.
Observar si alumne demana ajuda al docent.
Tipus de reforços que rep.

Relació i interacció amb companys i companyes
Iniciativa, freqüència i tipus de relacions i interaccions
Ajut que rep o que dona
Seguretat en les relacions.
Com es situen els companys respecte a ell o ella, demandes, converses o actituds

Interacció amb l’observador/a
Si hi ha hagut interacció, veure com reacciona, fa preguntes, demandes (tipus)
Respostes vers les ajudes que rep
Conversa amb el docent al llarg de l’activitat i al final
L’alumne s’ha sentit observat?
Ha mostrat menys dificultats que normalment? Atent?


Valoració global de l’observació i de l’alumne
L’observació:
-    Utilitat per la finalitat.
-    Aportació de informació sobre com paren i es relaciona el alumne a l’aula.
-    Tenir presents altres observacions ( quines? Tipus?)
-    Dificultats que té l’alumne.
-    Quan es mostren.
-    Com donar resposta.
-    Quin tipus d’ajut, ubicació, materials, suports el poden  ajudar a aprendre i participar a l’aula?
-    Grup classe i alumne observat

Conclusions de l’observació
Integrar les dades de l’observació amb les altres situacions d’avaluació psicopedagògica realitzades (entrevistes, exploració fora de l’aula, proves...)
Valorar altres actuacions.

Orientacions i feed-back amb el/s docent/s
Conversa amb el professor/tutor i logopeda de l’alumne per contrastar aspectes observats, acabar de destacar els aspectes que estan ajudant a l’alumne.
Preguntar al professor/tutor i logopeda sobre aspectes que no han anat bé
Aportar elements per la reflexió sobre algun aspecte observat
Quedar per fer la coordinació, orientacions, reunions,...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada