La segona setmana de les pràctiques es va centrar en observar més a fons les característiques i necessitats dels alumnes de una de les aules de primària, caracteritzada pels trastorns de conducta. I posteriorment, una intervenció.
En els dies d'aquesta setmana, he establert coordinació amb la psicopedagoga de l'EAP.
A més, les tutores de l'aula, m'han demanat assessorament davant un dels alumnes, amb un nivell elevat de trastorn de conducta. L'alumne, presenta forces dificultats per seguir la dinàmica establerta de l'aula. És l'alumne que més adaptat té els continguts, i més diversificat l'horari d'activitats donat que és força complicat que segueixi el ritme de l'aula. En moltes ocasions, requereix d'atenció completament individualitzada.
M'he trobat, que davant dels dies que s'ha de realitzar esport, aquest, no h vol fer. Busca l'enfrontament amb el docent. Davant aquestes situacions, l'alumna acostuma a marxar de l'aula i posar-se en el despatxos que hi ha telefon, un cop allí és força complicat fer-la sortir, donat que busca l'enfrontament i la posterior reducció.
En aquesta situació, ens quedem amb ell, observem i analitzem la seva conducta a partir del dibuix i del diàleg:
- emocions.
- lligams amb la família (donat que aquesta manté poc interes i relació amb l'escola. És a dir, en les reunions que s'han establerts amb els pares, eviten donar informació sobre el seu fill, respecte dins del nucli familiar).
- dinàmica a casa (saber quines activitats a casa realitza)
Davant els dibuixos que ha realitzat l'alumne, recomano a la tutora d'aquest (donat que em demanen assessorament), que siguin arxivats amb data i amb un petit escrit sobre que explica l'alumne i quina ha estat la seva conducta (inici, desencadenament i final), per tal de ser entregat al psicòleg de l'escola per tal de que informi a la tutora que volen representar els dibuixos.
REFLEXIONS
El primer dia que succeeix aquest fet, és la tutora de l'alumne qui realitza l'atenció individual.
El segon cop que succeeix, em demanar si ho vull fer jo. Li dic que si! Em suposa, una mica de "por", l'alumne no em coneix molt i jo a ell tampoc.
Durant aquest temps, poc a poc he pogut entrar en ell, amb dibuixos, històries i petits jocs. Tot això queda molta feina per endavant.
Després ho explico a les tutores de l'aula, intentem treure conclusions de la situació d'avui, i buscar altres actuacions per properes intervencions. Proposo, elaboració de fitxes completament diferents de les que es treballen a l'aula (és a dir, al que ell està acostumat, és el que em fet avui, i l'alumne ha anat seguint poc a poc les meves indicacions), per tal de poder anar treballant igualment aspectes del seu currículum per`que per a l'alumne, en aquestes situacions, no li sembli que està seguint la dinàmica de l'aula.
A més, els recomano que tanquin amb clau els despatxos, així ella n hi entrarà, i es podrà evitar tindre que treure-la a la força, el enfrontament que ella, constantment en aquestes situacions busca.
A les tutores els hi sembla bona idea.
Continuem!
La tercera setmana de les pràctiques ha estat força interessant, tot i que, davant de situacions improvisades.
Aquesta setmana, davant de la vaga general, hi va haver mestres que no van assistir a l'escola, i se'm va demanar si podia dur les classes d'una de les aules de primària.
M'ha permés conèixer altres alumnes, observar les seves necessitats educatives especials. En aquesta, he consultat primerament, amb l'educadora quin era el nivell de cada alumne, i els arxivadors de cadascun d'ells de les activitats, per tal, d'elaborar activitats adequades a les seves capacitats i necessitats i/o continuar algunes fitxes que estaven inacabades.
La quarta setmana, he participat i intervingut en l'aula dels PAQPI.
Aquest grup d'alumnes, els dijous, realitzen taller de cuina.
Objectius:
La sisena setmana, en el meu últim dia de les pràctiques parlem sobre l'alumna amb greus trastorns de conducta. La professora em comenta que aquest últims dies han estat bastant durs, i que l'alumna es mostra molt indiferent a la dinàmica establerta a l'aula. L'alumna, només segueix be la dinàmica, els dimecres, donat que aquest dia de la setmana, a última hora de la tarda és realitza informàtica, i aquesta àrea li agrada moltíssim Donat que encara no l'ha vist el psicòleg de l'escola, pensem opcions que puguin motivar a l'alumna per tal de seguir la dinàmica establerta. Per tant, acordem, en plantejar a l'alumna que si cada segueix la dinàmica amb un bon comportament, podrà estar els últims 20 minuts de l'horari escolar a l'ordinador.
L'alumna, davant de la proposta que se li planteja accepta.
La tercera setmana de les pràctiques ha estat força interessant, tot i que, davant de situacions improvisades.
Aquesta setmana, davant de la vaga general, hi va haver mestres que no van assistir a l'escola, i se'm va demanar si podia dur les classes d'una de les aules de primària.
M'ha permés conèixer altres alumnes, observar les seves necessitats educatives especials. En aquesta, he consultat primerament, amb l'educadora quin era el nivell de cada alumne, i els arxivadors de cadascun d'ells de les activitats, per tal, d'elaborar activitats adequades a les seves capacitats i necessitats i/o continuar algunes fitxes que estaven inacabades.
La quarta setmana, he participat i intervingut en l'aula dels PAQPI.
Aquest grup d'alumnes, els dijous, realitzen taller de cuina.
Objectius:
- Obtenir hàbits saludables.
- Aprendre a cuinar.
- Manipular aliments.
- Mostrar-se autònoms respecte a la realització de la compra.
- Conèixer els riscos que comporta treballar en una cuina.
- Aprendre a utilitzar estris i electrodomèstics.
- Organitzar-se davant la tasca a desenvolupar.
- Treballar en grup.
- Netejar i endreçar un cop acabada la tasca.
Tot una série d'objectius que els permet obtenir més autonomia per la vida diària, i a la vegada, per el seu futur laboral.
La sessió es desenvolupa de la següent manera:
1. Es reuneixen tots, i es proposa plats a cuinar. en consens se'n decideix un.
2. Es realitza llista sobre quins són els aliments que han de comprar.
3. Un cop en el supermercat, pensem on han d'estar ubicats els ingredients que necessitem. A més, hem de buscar la relació qualitat preu, i conèixer quines quantitats seran les adequades.
4. Un cop a la cuina, fem una introducció, expliquem cada utensili, cada electrodomèstic i estri.
5. Entre tots anem fent quin serà el procés que haurem de seguir, i anar recopilant, per tal que de els hi quedi ben clarificat.
6. Organització per grups de treball.
Un cop acabada la tasca, fem un tastet del que hem elaborat: Espinacs a la crema amb base de mil fulls.
Resultat: Boníssim! Seran uns grans xefs!!
Un cop tornem a l'aula, deixem escrita la recepta per ser arxivada. Fet que els permet, fer una recopilació de tot aquell procés que han seguit, i recordar quins han estat els ingredients que han utilitzat.
Cinquena setmana, torno a intervenir en l'aula dels PAQPI. Aquest cop, recuperem la recepta que vam realitzar en el taller de cuina, i els fem observar que hi ha aspectes que no es van tenir prou en compte a l'hora de escriure la recepta. Aquest aspectes són les mesures, quantitats dels ingredients, i els instruments de mesura.
Expliquem les quantitats de mesura respecte als ingredients, com ara: litres, grams, graus, temps; i els respectius instruments de mesura, com ara: el termòmetre, vasos de mesura, la balança i el rellotge.
Un cop rectifiquem la recepta, fem un exercici per tal de reforçar aquest aprenentatge, el qual va lligat a l'àrea de matemàtiques i del llenguatge.
La nostra recepta
Espinacs a la crema i bacó a
|
||
Nom del plat
|
Espinacs a la crema amb pasta
de full
Per a
|
|
Ingredients:
|
-
Oli
-
2 bacon
/ 250 per paquet
-
2
paquets d’espinacs congelats /400g paquet
-
4 dents
d’all
-
Aigua ½
litre
-
1
paquet de formatge amb pols 100gr
-
Sal
-
Pasta
de full 250gr
-
Un
polsim de farina
-
1 bric
de 90 ml de crema de llet
|
|
Passos a seguir
|
||
1
|
Posar aigua al foc.
|
|
2
|
Quan l’aigua bull ficar
espinacs 30 min.
|
|
3
|
Colar i reservar els espinacs
|
|
4
|
Treure la corna del
bacon,tallar-lo a bocins petits
|
|
5
|
Pelar els alls i tallar-los
petits
|
|
6
|
Coure els alls a la paella,
afegir el bacon i més tard els espinacs
|
|
7
|
Remena-ho tot junt amb la
crema de llet
|
|
8
|
Enfarinar una plata del forn
|
|
9
|
Estirar la pasta de full amb
un rodet ,ficar la pasta a la plata i punxar-la
|
|
10
|
Estendre els espinacs, bacon i
el formatge per sobre la pasta de full
|
|
11
|
Enfornar durant 10-15 min amb
el forn de baix prèviament calent
|
|
Imatge del plat
|
||
Cinquena setmana, torno a intervenir en l'aula dels PAQPI. Aquest cop, recuperem la recepta que vam realitzar en el taller de cuina, i els fem observar que hi ha aspectes que no es van tenir prou en compte a l'hora de escriure la recepta. Aquest aspectes són les mesures, quantitats dels ingredients, i els instruments de mesura.
Expliquem les quantitats de mesura respecte als ingredients, com ara: litres, grams, graus, temps; i els respectius instruments de mesura, com ara: el termòmetre, vasos de mesura, la balança i el rellotge.
Un cop rectifiquem la recepta, fem un exercici per tal de reforçar aquest aprenentatge, el qual va lligat a l'àrea de matemàtiques i del llenguatge.
La sisena setmana, en el meu últim dia de les pràctiques parlem sobre l'alumna amb greus trastorns de conducta. La professora em comenta que aquest últims dies han estat bastant durs, i que l'alumna es mostra molt indiferent a la dinàmica establerta a l'aula. L'alumna, només segueix be la dinàmica, els dimecres, donat que aquest dia de la setmana, a última hora de la tarda és realitza informàtica, i aquesta àrea li agrada moltíssim Donat que encara no l'ha vist el psicòleg de l'escola, pensem opcions que puguin motivar a l'alumna per tal de seguir la dinàmica establerta. Per tant, acordem, en plantejar a l'alumna que si cada segueix la dinàmica amb un bon comportament, podrà estar els últims 20 minuts de l'horari escolar a l'ordinador.
L'alumna, davant de la proposta que se li planteja accepta.
Hola Alba!
ResponEliminaEm sembla molt interessant el procés d’intervenció realitzat amb aquesta alumna amb trastorns de conducta.
Crec que el dibuix pot ser una eina important de comunicació i de recollida d’informació referent als sentiments i emocions de l’alumna, la qual, pel que dius es mostra molt tancada i angoixada.
Per altra banda, crec que el fet de fer fitxes totalment diferents a la resta dels seus companys pot ser una mesura excepcional sí el que passa és que no vol seguir la dinàmica de l’aula, per tal de realitzar una desconnexió i que s’impliqui en una tasca totalment diferent. Però des del meu parer, crec que ha de ser un fet puntual, ja que el que s’hauria d’aconseguir és que seguis les activitat de l’aula, encara que aquests fossin adaptades.
M’ha semblat molt interessant, crec que la figura del psicopedagog, en aquest cas el psicopedagog de l’EAP serà un element clau per assessorar al centre educatiu, als docents i donar les eines i estratègies adequades per afavorir una relació amb la família i aconseguir un treball conjunt.
Fina ara Alba.
Sílvia Santos
Hola Sílvia, sobre el que comentes de les fitxes, si és una mesura excepcional. Es farà de forma gradual, per tal, de "trencar" amb la situació, i ensenyar a l'alumna que l'enfrontament no és la solució per no seguir la dinàmica de l'aula. Per tant, anar incloent de forma gradual, en aquestes ocasions,les fitxes pròpies de l'aula.
ResponEliminaSalutacions!
Hola Alba!
ResponEliminaSón molt interessants les teves aportacions al blog. Puc veure que durant l’estada a l’escola t’han deixat anar adquirint més autonomia en el teu treball, això és fantàstic, segur que estàs aprenent molt.
M’ha semblat molt interessant el treball realitzat a l’aula de PAQPI. A partir d’un aprenentatge funcional, interessant i significatiu pels nois, treballant aspectes que es puguin utilitzar en la vida quotidiana, desenvolupen un projecte transversal per treballar continguts de les diferents matèries.
Matemàtiques: amb les quantitats de mesura.
Llengua: amb la redacció de la recepta.
Tecnologia i ciències naturals: amb la utilització de diferents instruments i mesura.
Crec que amb tot l’alumnat i fonamentalment amb l’alumnat amb necessitats educatives especials; és fonamental establir processos d’ensenyament-aprenentatge en els quals l’alumnat es senti un membre actiu, en el qual nosaltres, com a mediadors els acompanyem en els seus aprenentatges; però siguin ells mateixos que els vagin construint; des de continguts funcionals i significatius que els motivin i que els serveixin per ser competents en tots els sentits; amb autonomia personal, aprendre a aprendre,...
Molt interessant Alba.
Sílvia Santos
Hola Silvia!
EliminaTotalment d'acord, a més, sabeu que em va sorprendre molt?
Com els uns als altres s'anaven ajudant en aquest procés, i com a la vegada, mostraven ganes de participar i aprendre cada cop més.
En finalitzar el taller, ja parlaven entre ells sobre quin seria el següent plat a cuinar.
Hola Alba!
ResponEliminaA mí, com diu la Sílvia, també m'ha semblat molt interessant llegir tot el que estàs fent i aprenent al teu centre de pràctiques.
Trobo que és una bona idea que l'alumna, a través del dibuix, pugui expressar-se i vosaltres, a partir d'aquí, treure conclusions i possibles solucions per a millorar la seva conducta. Segurament, per a ella serà un procés d'autoreflexió.
El taller de cuina m'ha semblat molt apropiat i vivencial. A partir de l'elaboració d'un plat i la seva recepta es poden treballar tantíssimes conceptes... A part de l'àrea del llenguatge i matemàtica, valors i hàbits que ben segur els hi seran molt útils per a la seva vida quotidiana.
Salutacions,
Marta